A művészetoktatás előnyei

Kodály Zoltán mondta egykor, hogy „a zene az emberi lélek olyan területeit is feltárja, ahova más nem világít be”. Híres mondása azóta szálligévé vált, a gyerekekre pedig különösen igaz, hogy a zenetanulás növeli érzelmi intelligenciájukat, hiszen ők verbálisan még nehezebben fejezik ki magukat. De a zene számos más pozitív változást is hozhat a fejlődésükben.

Segít legyőzni a félelmet.

A nyilvános szereplés és a zenetanulás – mondhatni – egy cipőben járnak, hiszen a gyerekek többnyire fellépésekre is járnak, miután elsajátították az alapokat. Ha ilyenkor egyéniségük kifejezésére bátorítják őket, akkor az eustressznek köszönhetően leküzdhetik félelmeiket. Eu, azaz jó stresszt akkor él át valaki, amikor valamilyen pozitív dolog történik vele. Ilyen például egy győzelem vagy valamilyen kellemes esemény.

Fejleszti a memóriát.

A zenetanulás fejleszti a memóriát és az összpontosítási készséget, melyek később jobb tanulmányi eredményhez vezetnek. Legalábbis erről ír kutatásában Laurel Trailor, a kanadai McMaster Egyetem igazgatója. Tailor és kollégái összehasonlították az agy elektromos és mágnese impulzusait, és rájöttek, hogy már mindössze egy-két év zenetanulás is hatásos lehet. A szakértő szerint ennek az lehet az oka, hogy a hangszerek megszólaltatásához össze kell hangolni a motorikus és hallási készségeket, ami komoly figyelmet, memóriát és koncentrációt igényel. Vagyis zenetanulás során az agy ezen területei gyorsabban fejlődnek. Tailor hozzátette, a közös zenélésnek is vannak előnyei, az ugyanis fejleszti az empátiás készséget.

Kitartásra és jobb teljesítményre ösztönöz.

A zenetanulás sok időt, türelmet és gyakorlást igénylő feladat. Miközben a gyerekek elsajátítják a leckéket, megtanulnak rövid és hosszú távú célokat kijelölni maguknak. Ha pedig elérik, az büszkeséggel tölti el, valamint újabb célok kitűzésére sarkallja őket. Ezt megerősíti egy korábbi, 120 fős tanulmány, amelynek eredménye alapján jobb eredményt értek el a vizsgákon a zenélni tudó gyerekek, mint társaik.

Könnyebben megy a matek.

Bár legtöbben azt gondolnák, hogy a zene sokkal közelebb ál a humán tantárgyakhoz, egy kutatás szerint azonban inkább a matematikával mutat párhuzamot. Lynn Kleiner, a kaliforniai Music Rhapsody Zeneiskola alapítója a Parents magazinnak arról beszélt, hogy amikor egy zenélni tanuló diák megismerkedik a ritmussal, és ezzel együtt az ütem, a fél, a negyed vagy a nyolcad fogalmával, az lényegében pont olyan, mintha matekot tanulna. Vagyis eszerint már jóval azelőtt elsajátítja a törtszámok lényegét, hogy az iskolában ezt megmutatnák neki.